Gluteenittomat ja vegaaniset pinaattivohvelit

Himoleipuri

Oikein hyvää alkanutta uutta vuotta ja vuosikymmentä! Toivottavasti sinulla uusi vuosi on alkanut mukavissa merkeissä. Itse pidin leivontataukoa pyhien ajan ja vietin iloisia hetkiä läheisten ja ystävien kanssa. Tytär lähtee huomenna takaisin Hollantiin, joten kohta ollaan kiinni perusarjessa. Pyhien jälkeen on hyvä palata arkeen syömistenkin suhteen. Ainakin meillä tuli joulun ja uuden vuoden aikana herkuteltua vähintään riittävästi – tai pikemminkin yli äyräiden.

Tänään päätettiin keventää ja syötiin tyttären kanssa lounaaksi vegaanisia ja gluteenittomia pinaattivohveleita. Pinaatti antaa puhtia ja voimaa uuteen vuoteen, sillä se on erinomainen raudan lähde. Lisäksi pinaatissa on runsaasti A-, E-, K- ja C-vitamiinia sekä magnesiumia.

Näitä tarvitset pinaattivohveleiden tekemiseen.

Gluteenittomat pinaattivohvelit on helppo valmistaa myös vegaanisena. Maito korvataan gluteenittomalla kasvijuomalla ja kananmunat jätetään pois taikinasta. Jauhoina käytin S-kaupoista saatavaa kotimaista gluteenitonta jauhoseosta, joka on tehty gluteenittomasta täysjyväkaurajauhosta ja perunajauhosta. Lisäsin taikinaan myös desin tattarihiutaleita. Voit halutessasi korvata tattarihiutaleet gluteenittomilla kaurahiutaleilla. Vegaanisesta taikinasta tehdään normaalia paksumpaa, jolloin paistaminen on helppoa.

Jos et syö vohveleita suoraan paistamisen jälkeen, nosta ne leivinritilän tai uuniritilän päälle, jolloin vohvelit säilyttävät rapeutensa. Ruokalautasella vohveleiden pohja kostuu ja vohvelit menettävät rapeutensa. Jos sinun tekee mieli makeita gluteenittomia vohveleita, ohje löytyy täältä.  

Vohvelin päälle laitoin vegaanista creme fraichea, porkkanaa, pinaattia, pekaanipähkinöitä ja rosepippuria.

Kaikkea hyvää uuteen vuoteesi ja ennen kaikkea leivonnan iloa myös sinulle!
t. Himoleipuri Leila

Gluteenittomat ja vegaaniset pinaattivohvelit

Himoleipuri Oikein hyvää alkanutta uutta vuotta ja vuosikymmentä! Toivottavasti sinulla uusi vuosi on alkanut mukavissa merkeissä. Itse pidin leivontataukoa pyhien ajan ja vietin iloisia hetkiä läheisten ja ystävien kanssa. Tytär lähtee… Suolaiset gluteeniton, vegaaninen, vohveli, suolainen vohveli, pinaatti, pinaattivohvelit, munaton, maidoton European Tulosta
Serves: 5-6 kpl
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat

Raaka-aineet

4 dl gluteenitonta kasvijuomaa
80 g tuoretta babypinaattia
½ dl juoksevaa maidotonta margariinia tai öljyä
2½ dl gluteenitonta täysjyväkauraa sisältävää jauhoseosta (S-ryhmän oma merkki)
1 dl gluteenittomia tattari- tai kaurahiutaleita
2 tl leivinjauhetta
vajaa 1 tl suolaa

Näin valmistat

Laita kasvijuoma ja pinaatti tehosekoittimeen ja pyöräytä pinaatti sileäksi. Kaada pinaatti-kasvijuomaseos kulhoon. Sekoita kuiva-aineet keskenään ja lisää ne juoksevan margariinin kanssa nesteseokseen. Sekoita taikina tasaiseksi ja anna sen tekeytyä noin 10-15 minuuttia.

Laita vohvelirauta kuumenemaan.

Kaada taikinaa kuumaan vohvelirautaan 1 dl -1½ dl riippuen raudan koosta. Taikina on paksua, joten sen leviämistä voi auttaa lusikalla tai nuolijalla.

Paista vohvelia 2-3 minuuttia tai kunnes vohvelirauta ilmoittaa vohvelin olevan valmis.
Nosta paistettu vohveli leivinritilän päälle, jollet tarjoa sitä suoraan syöjälle. Näin vohveli pysyy rapeana.

Tarjoa pinaattivohveli vegaanisen creme fraichen tai tuorejuuston, kirsikkatomaattien, porkkanaviipaleiden ja pekaanipähkinöiden kera.

Vinkit

Voit sivellä vohveliraudan paistopinnat maidottomalla juoksevalla margariinilla tai öljyllä, jos tarpeellista. Voit korvata osan nesteestä vischyllä. Pannulla lämmitetty härkis tai tofuviipale sopii mainiosti pinaattivohveleiden päälle ja tuo samalla hyvän proteiinilisän aterialle.

Seuraa minua myös Facebookissa ja Instagramissa!

Kokeilitko reseptiäni? Tägää siihen Instagramissa @himoleipuri niin löydän leipomuksesi.

Jos pidit reseptistäni, jaa se sosiaalisessa mediassa alempana olevien linkkien kautta 🙂

Muita ohjeita

Jätä kommentti

 

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Hyväksy Lue lisää